Gebeden

Heel de aarde

De periode van 50 dagen is begonnen op 4 oktober 2024

Iedere dag is er een tekst voor bezinning.

 

vrijdag 11 oktober tekst 08

Contemplatie uit het ‘Boek der Natuur’:

Als de Aarde heilig is dan behoort onze relatie met de natuur mystiek en geheiligd te zijn. Dan herkennen we daarin de sporen van God, tekenen van het verbond van God met zijn schepselen. We beseffen dan dat de ‘zonde van Adam’ bestaat uit het veronachtzamen van de natuur, door die te behandelen als een gebruiksvoorwerp dat uitgebuit kan worden ter bevrediging van onze buitensporige verlangens.
Het is juist deze geheiligde manier van naar de wereld kijken die de heilige Isaac de Syriër (een mysticus uit de zevende eeuw) voor ogen had, toen hij sprak over “een barmhartig hart dat brandt van liefde voor de hele schepping (…) voor alle schepselen van God”.
Ook de grote Russische schrijver Feodor Dostojesvski heeft het hierover in zijn roman ‘De gebroeders Karamazov’: “Hou van heel Gods schepping, van elke korrel zand. Hou van elk blad, van elke straal van Gods licht. Hou van de dieren, hou van de planten, hou van alles. Als je van dat alles houdt, zul je het goddelijk mysterie in alle dingen aanschouwen.”
Oecumenisch Patriarch BARTHOLOMEUS,
aartsbisschop van Constantinopel
uit: “Laudato Si’ – De Schepping,
De mooiste teksten om God te danken en te loven” (Adveniat, 2016).

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Bairei Kono 1844-1895
“Japanese Pampas Grass”

 

donderdag 10 oktober tekst 07

Contemplatie uit het ‘Boek der Natuur’:

Men vindt bij ons geen tempel
of plaatsen van verering,
behalve die van de natuur.
We zouden het als heiligschennis beschouwen
om een huis te bouwen voor De Ene
die men van aangezicht tot aangezicht kan ontmoeten
op de mysterievolle schaduwachtige paden van het oerbos,
of op de zonverlichte boezem
van ongeschonden prairies en kale rotspunten,
en in het enorme juwelengewelf van de nachtelijke hemel.
Een God die gewaden draagt van vliesdunne wolkenvlagen,
daar op de rand van de onzichtbare wereld
waar onze Overgrootvader Zon zijn avondvuur ontsteekt;
die op de straffe noordenwinden rijdt,
of op zijn adem het geestelijke meevoert
op de geurige winden uit het zuiden,
wiens strijdkano te water is gelaten
op mysterieuze rivieren en binnenzeeën –
zo´n God heeft geen behoefte aan een geringere kathedraal.
OHIYESA, “The ways of the spirit”
in: The Soul of an Indian, hfst. 1 (1911)
[vgl. Jesaja 66, 1-2]

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Koson Ohara (1877-1945)
“Praying mantis and the moon”

 

woensdag 9 oktober tekst 06

Contemplatie uit het ‘Boek der Natuur’:

Wie niet verlicht wordt
door de schittering van wat geschapen is,
is blind.
Wie niet wakker wordt
van de schreeuw van de schepping
is doof.
Wie God niet looft omwille van de schoonheid,
de veelheid, de grootsheid, de levendigheid…
is onwijs.
Open daarom uw ogen,
gebruik uw spirituele oren,
maak uw lippen los en
wek uw hart op
om te zien, te horen, te loven,
lief te hebben en te aanbidden,
uw God groot te maken en
Hem te eren in alle schepselen.
BONAVENTURA (1221-1274)
Italiaanse franciscaanse heilige, kerkleraar, geleerde
uit: “Itinerarium. De weg die de Geest naar God voert”

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Hao Boyi (1938)
“Golden Autumn And Clear Breeze” (2003)

 

dinsdag 8 oktober tekst 05

Contemplatie uit het ‘Boek der Natuur’:

Bossen geven meer bevrediging dan boeken.
Bomen en rotsen leren u
wat u van de meesters niet zult horen.
BERNARDUS VAN CLAIRVEAUX, “Brieven”

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Hajime Namiki (1947)

 

maandag 7 oktober tekst 04

Contemplatieve tekst uit het ‘Boek der Natuur’:

Laat je geest rondgaan
door het geheel van de Schepping.
Van alle kanten zal het schepsel roepen:
“God heeft mij gemaakt.”
Al wat je verheugt in het kunstwerk,
is een aanbeveling van de kunstenaar.
Meer nog:
als je het geheel van de Schepping doorloopt,
dan neemt je beschouwing
de lof van de kunstenaar in zich op.
Je ziet de hemelen:
het zijn geweldige werken van God.
Je ziet de Aarde:
God heeft de oerkrachten van de zaden gemaakt,
de verscheidenheid van kiemen,
de veelheid van levende wezens (…)
Langs alle kanten zijn alle dingen
een weerklank van U, de Schepper.
De schone vormen van de schepselen
zijn, om zo te zeggen,
de stemmen van de dingen
die de Schepper loven.
Wie kan de hele Schepping verklaren?
Wie kan haar weergeven met lofprijzingen?
Wie kan de hemel en Aarde,
de zee met al wat ze bevat,
op waardige wijze loven? (…)
Wie kan op waardige wijze
de kracht van het leven in onszelf loven,
die ons lichaam levend houdt,
onze ledematen beweegt,
onze zintuigen doet werken:
die door ons geheugen
zo vele dingen omvat,
die door ons verstand,
zo talloos vele zaken onderscheidt:
ja, wie looft dit alles op waardige wijze?
AUGUSTINUS “Preek 2 over Psalm 26,12”
uit: “As je hart bidt… Augustinus’ leer over het gebed”
Tars van Bavel OSA (Leuven, 1996)

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Hajime Namiki (1947)
“Tree Scene”

 

zondag 6 oktober tekst 03

Contemplatie uit het ‘Boek der Natuur’:

Van begin tot eind wijst de koran op de natuur,
en laat zien hoe in de zon die opgaat in de morgen,
en in de maan die in de avond verschijnt,
in de natuur die overal is –
daar is God!
Waarom drukt de koran het op deze wijze uit?
Als je enig bewijs van God wilt hebben,
kijk dan naar de natuur
en zie hoe wijs die gemaakt is –
of is die zonder wijsheid?
HAZRAT INAYAT KHAN (1882-1927)
Indiaas soefi-leraar, schrijver, muzikant, professor
“De eenheid van religieuze idealen” (Deel 1 hst. 7)

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Gyoshu Hayami (1894 – 1935)
“Spring Pond”

 

zaterdag 5 oktober tekst 02

Contemplatie uit het ‘Boek der Natuur’:

God verbiedt u niet het geschapene te beminnen,
maar wel zó
alsof daarin uw uiteindelijk geluk gelegen zou zijn.
Waardeer het geschapene en prijs het.
Zo zult u de Schepper beminnen.
AUGUSTINUS
“Preken over de 1e brief van Johannes” (2.11)
Tars van Bavel OSA (Leuven, 1992)

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Bakufu Ono (1888-1976)
‘Striped Fish‘

 

vrijdag 4 oktober tekst 01

Contemplatie uit het ‘Boek der Natuur’:

Een trilling in het lentewoud
vertelt u meer over de mens
en over zedelijk goed en kwaad,
dan alle wijzen samen.
WILLIAM WORDSWORTH (1770-1850)
Engels romantisch dichter.

Begeleidend een werk uit de rijke Japanse/Chinese natuurprentkunst:
Fumio Fujita (1933):
‘White Birch’ (1990)

 

 

Eenieder die dit leest wil ik vragen om samen met mij en
alle andere leden van het pastoraal team
iedere dag een of meer gebeden te bidden,
Jacques Grubben, pastoor.

Noveen­ge­bed

Om Bescher­ming tij­dens de Oekraïne-oorlog

O goede Moeder, Onze Lieve Vrouw ter Nood,
Wij geloven in uw zorg, in uw medeleven
en uw voor­spraak bij Jezus uw Zoon.
Daarom komen wij vol ver­trouwen tot u
en wij vragen door U aan de Heer:

Bevrijd Oekraïne, Rusland en heel de wereld van oorlogs­ge­weld.
Breng vrede en ver­ge­vings­ge­zind­heid
in de harten van alle volken.
Sta alle mensen bij die lij­den onder de gevolgen van deze crisis.
Geef wijs­heid aan onze be­stuur­ders.

Bevrijd ons van onrust en angst, verlicht ons in pijn en verdriet.
Geef ons hoop waar wij het niet meer zien zitten,
geef ons kracht als wij er niet tegenop kunnen,
geef ons licht waar het donker is.

Maria, bescherm ons en onze dier­ba­ren,
geef ons overgave aan de wil van de Vader
en leid ons veilig naar Jezus, uw Zoon.

Amen

Imprimatur: Haar­lem, 2 maart 2022 +Johannes Hendriks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Anoniem